"Pop Styles":
Drum & Bass; Funky; Guitar Lounge; Hip Hop; Techno
Was liegt der klassischen Gitarre ferner als Hiphop; Lounge, Drum&Bass oder Techno? Nicht nur stilistisch scheint sich die Sache zu beissen,auch kommen in diesen Stilen (ausser Funk) gar keine oder nur selten Gitarren vor.Gerade darum reizte mich die Aufgabe, diese Stile der Gitarre zugänglich zu machen. Ich fragte mich, ob es möglich ist, den "Geist" dieser populären Stile einzufangen mit der klassischen Gitarre oder ob die Aussage dieser Stile an laute elektronische Ambientklänge und drückende Bässe gebunden ist. So experimentierte ich insbesondere mit den rhythmischen Eigenheiten wie dem Amen Break, den ich immer wieder in anderer Form exponierte, mal melodiös mal perkussiv. Mit der Stimmung der vierten Gitarre ging ich an die Grenzen (Drum&Bass und Guitar Lounge 6=C).Es ist empfehlenswert, für diese Stücke anstelle der E- Saite für die 6.Saite eine C- Saite zu benutzen.
POP STYLES
What could be more remote from the classical guitar than hip-hop, lounge, drum & bass, or techno? Not only do they seem incompatible with the classical guitar stylistically, but guitars hardly or never appear in these musical styles (except for funk). Precisely for this reason I was intrigued by the challenge of making these styles accessible for the guitar. I asked myself if it
would be possible to capture the “spirit” of these popular forms of music-making on the classical guitar or if the essence of these styles was inseparably linked to loud electronic ambience sounds and thumping basses. So I experimented with their rhythmic characteristics in particular, such as
the amen break, which I repeatedly used in a variety of forms, sometimes more melodically, sometimes percussively. I took the tuning of the fourth guitar to an extreme (drum & bass and lounge guitar with the sixth string tuned down to C).